Aquest estiu, els excessos del turisme han estat -són- més evidents que mai. Un exemple és el trànsit. A les carreteres, a l’interior de les poblacions, als accessos a les platges, etc. es nota molt la pressió de l’augment de vehicles. El Port no és una excepció. El malestar per l’excés de cotxes i per altres efectes del trànsit, com el renou de les motos, ve d’enrere.
Des del Bloc per Felanitx, estam convençuts que sense les mesures de mobilitat adoptades per l’Ajuntament des del novembre passat, la situació seria molt pitjor. Algunes veus, en particular alguns negocis, s’han queixat d’efectes negatius per als seus interessos del sentit únic i el carril bici de primera línia. En general, per al conjunt de la ciutadania creim que les decisions han estat més positives que negatives. Es indubtable que el pas del temps ha generat una àmplia acceptació d’aquestes mesures, a primera línia i a altres carrers.
Encara fa falta polir alguns aspectes de les decisions adoptades o corregir alguns defectes, així com també prendre noves mesures durant el proper hivern, en funció dels resultats d’aquest estiu: algun canvi de direcció, la carretera del Far i altres. En conjunt, la reforma circulatòria de Portocolom, insistim, ha moderat els efectes negatius del trànsit rodat, li ha aportat fluïdesa i ha obert noves possibilitats a ciclistes i vianants. Animam a tothom a deixar el cotxe i a sumar-se a la nova mobilitat: més salut, aire més net i molts altres avantatges. Sens dubte, els inconvenients de la reforma són molt menors que els inconvenients de deixar-ho tot com estava i no fer res. I ja sabem que no fer res de res pot aportar molts de vots a Felanitx, fins i tot donar la majoria absoluta.
Algunes crítiques fan referència a les parades del bus de línia, si bé no és l’Ajuntament qui té la darrera paraula. Les dificultats de gir de l’autocar i els llargs trajectes dins Portocolom desaconsellen la ubicació de parades a Sa Punta, Lafe, sa Capella, sa Bateria o més enllà de la platja de cala Marçal. El viatge seria més llarg dins Portocolom que entre Portocolom i Felanitx, on per cert també queden moltes barriades enfora de les parades establertes, sa Creu Nova o la plaça Pax, per exemple. Les autoritats de Transport entenen que el servei és millor per a un major nombre de persones si es redueixen les parades i es guanya rapidesa en el trajecte entre poblacions.
Per altra part, a la ronda de Miquel Massutí, a l’alçada del carrer d’Isaac Peral, la parada aprofita el lloc més adequat, o com a mínim menys dolent, ja que la voravia no té pastera amb vegetació i permet l’accés de persones amb mobilitat reduïda al bus.
Finalment, a la zona de darrera s’Arenal, molt a principi de la temporada d’estiueig, es va detectar un problema de trànsit al carrer de Jaume III: doble sentit i aparcament a cada banda no podien coexistir. O se suprimia un sentit o se suprimia una banda d’aparcament. El tancament de la zona de darrera la platja on aparcaven, bé o malament, una sèrie de cotxes va decidir l’equip de govern a suprimir un sentit de trànsit i no una fila d’aparcaments. El vertader problema de trànsit de sa Punta és l’avanç dels cotxes dins l’espai protegit i la manca de solucions fàcils que no passin per prohibicions pures i dures.